Senast uppdaterad
2021-09-15


SENSUS DIGITALA VERKTYGSLÅDA
Checklista för digitala workshops
Här är en checklista med konkreta tips för att hålla en digital workshop. Tipsen utgår från en situation där en person leder workshopen.
Skriv ut / Spara PDFBehöver du en PRO-licens för Zoom?
Vissa cirklar och verksamheter behöver full licens för att slippa de begränsningar som ett gratiskonto kommer med. I Sensus omställningsstöd finns det möjlighet för cirkelledare att få en egen fullversion-licens för Zoom.
Det här behöver du tänka på för att deltagarna ska få en så bra upplevelse som möjligt:
Testa innan
- Träna och testa innan tillsammans med en ”provdeltagare” så att ni kan se hur det blir för deltagarna.
Starten
- När du bjuder in deltagarna poängtera att det är viktigt att de loggar in en stund innan så att alla är redo när det startar. När de har loggat in är det viktigt att de stänger av ljudet.
Ljudet
- Prata klart och tydligt och inte för fort.
- Håll ditt talmanus/körschema i handen. Låt det inte ligga på bordet, då prasslar det.
Kameran
- Kameran zoomar in på den som ger ifrån sig ljud.
- Vifta inte med händerna mot kameran, då tappar kameran fokus en kort stund.
- Titta på kameran när du pratar, inte på skärmen.
- Stå upp, häng inte på bordet, rakt framför kameran. Om ni står två framför kameran måste den som inte pratar stå still och inte ge ifrån sig något ljud/prata.
Körschema och manus
- Tidsätt de olika momenten så att ni håller mötestiden.
Powerpoint
- Om du använder ett bildspel är det bra att inte ha för många punkter per slide. Försök att sammanfatta ditt budskap i ett antal rubriker.
- Variera dig gärna, använd även bilder. Låt presentationsprogrammet illustrera ditt budskap.
Senast uppdaterad
2021-09-15